Sunday, February 08, 2009

Passing Penumbra:Lunar Eclipse

Anda tidak ke mana2 malam esok? Pastikan anda mengikuti fenomena 'celestial' yang kedua akan berlaku either bermula pkl 9 or 10 dan berakhir dalam masa 5-6 jam. Gerhana bulan separa ini tidak dilitupi oleh bayang-bayang bumi 100% kerana melalui kawasan penumbra yang merupakan kawasan bayangan yg tidak gelap jitu(gelap kelabu). Jadi hasilnya akan dapat dilihat seperti dibawah.

Nampak perbezaan di antara sebelum dan semasa kejadian, di mana permukaan bulan telah dilindung oleh bayang bumi sewaktu berada di kawasan penumbra. Berbeza jika bulan melalui kawasan umbra, keaadaan bulan adalah seperti di bawah. Kawasan umbra atau bayang gelap jitu(gelap hitam) ini terhasil apabila 100% cahaya matahahari tidak sampai ke permukaan bulan.
Sepatutnya bulan ini telah dilindungi oleh bayang bumi sepenuhnya, tetapi bulan tersebut tetap kelihatan dengan warna perang tembaga. Ini disebabkan oleh cahaya2 yang dihasilkan oleh lampu2 atau mana2 sumber cahaya yang berada di bumi. Cahaya2 ini akan terpantul di permukaan bulan. Penerangan selanjutnya tentang umbra penumbra di dalam gambar di bawah.


Jadual perjalanan dan laluan bulan merentasi kawasan penumbra.

2 comments:

Unknown said...

thanks for the info! kalau tak aku tak tau pon hihik.

- k.arifin - said...

hehe, sekadar memberi info yang aku minat. benda2 yang jarang kita tengok.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails