Sunday, November 28, 2010

Rule no. 16: Novel mania!

Sejak dua menjak ni, aku gila balik membaca buku cerita or dewasa kini panggil novel. Mana taknye, sekarang ni memang kebanyakkan produser filem suka nak adaptasi filem dari novel. Korang semua tahu la yang mane satu kan. Ada yang top, ada yang flop. Ada yang suka, ada yang tak puas hati sebab kena cut, nak bagi compress 2-3 jam. So, kena jugak catch up ape yang menarik dalam novel dulu seblm tengok movie die.

Last time aku baca novel ni pun time amik Komsas time SPM dulu. Masa tu batch kiteorg la 1st batch yang amik, so expectation untuk soalan SPM bahagian komsas adalah sangat senang. Berbalik kepada Komsas, masa form 4 kena baca Antologi Anak Laut dan novel Terminal Tiga, manakala form 5 kena layan Antologi Kerusi dan novel Seteguh Karang. 

Terminal Tiga memang tak sentuh langsung sebab bosan ngn olahan cerita die. Berbeza dengan Seteguh Karang, die nye cerita memang menarik and seingat aku derang ade jugak pernah adaptasikan cerita ni dalam telemovie, tp aku tengok beberapa part je. Tambahan, novel Komsas ni berbeza ikut negeri dan hampir kesemua novel form 5 aku dah baca. Banyak2 novel, Konserto Terakhir yang paling tebal dan tragik lagi cerita die. Dulu ade perancangan untuk naikkan cerita ni jadi filem, tapi last2 aku dah tak dengar ape2 khabar dari produser. maybe bajet untuk buat cerita ni kena banyak skit kot. Sayang sekali.

So, sekarang ni gian dah datang balik. Tak pasal-pasal gi je bookstore, carik novel. Kalau berkenan memang akan disambar. Basically senarai buku yang aku dah ada sekarang seperti tertera di bawah:

Harry Potter and The Deathly Hallow (dah abis baca)

The Da Vinci Code (erm, liat jugak nak ngabis)

The Lost Symbol (pun masih jugak tak habis)
Bumi Cinta (yang ni dah abis)

Aku Bukan Malaikat (dah abis jugak)

Negeri 5 Menara (tinggal separuh buku je lagi)

Rumusannya, setakat yang aku baca, buku BM aku cepat abis berbanding buku BI sebab lebih memahami dan tak perlu bukak kamus banyak kali. Dari 6 novel ni, 2 dah ditayang 1 bakal ditayang 2012 dan selebihnya aku tak pasti. Maybe Bumi Cinta kot lepas ni. Apa-apa pun yang penting, lepas ni aku nak hunting lebih banyak lagi novel, so bole la korang suggest2 novel ape yang best yang aku nak layan lagi. Tapi novel cintan cintun aku tak layan, melainkan cerita dia bukan tipikal cerita cinta.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails