Sunday, January 25, 2009

Penantian 10 tahun : Annulus, welcome back!


Last time aku berhadapan dengan kejadian ini kira2 sepuluh tahun lepas. I mean, yang terjadi dalam malaysia la. Kalau ada pun waktu matahari terbit yg dah nak abis, time terbenam pulak baru nak start. So, aku dah tak mengikuti sangat sampai la yang akan berlaku isnin ni.

Sejarah aku mengikuti gerhana matahari ni sejak aku darjah 5 pada tahun 1995. Waktu tu gerhana penuh, mmg syok jugak sbb 1st time menyaksikan detik-detik itu. Dah la waktu tengahari dan memang nak abis kelas. Cikgu2 semua pun terus batal kelas sbb tak nak terlepas masa dah nak start gelap. Suasana ketika kemuncak lak seakan-akan gelap dan temperature drop secara tiba-tiba. Yang nampak cuma matahari yang dah dilindungi bulan kat langit.

3 tahun selepas tu lak masa aku tingkatan 2, pun waktu kelas prep hari sabtu. Yang ni lak terjadi dalam waktu pkl 9++. Dah tak ingat exact time. Pada kali ni aku ade catat dlm note book setiap 10 minit kejadian. Siap ngn carta die lg. dari awal pagi 7.10 am, gi sarapan cepat2, then kemuncak die around 8.45 mcm tu. Memang tak sah kuar bilik kelas sebentar. Nasib baik warden takde. Time ni berlaku gerhana annulus or orang melayu ckp gerhana matahari cincin.

Menurut link http://www.lingkudau.net/astronomi/siaran/jadual-gerhana-se.htm , utk penduduk sekitar Ipoh boleh start tengok dlm pkl 4.34 ptg sehingga 6.59 ptg. Kemuncaknya (di mana kedudukan matahari bulan dan bumi dalam satu garis) adalah sekitar pukul 5.52 ptg dalam peratusan litupan sebanyak 58.6%. So, untuk sape2 yg bukan ipoh, boleh la rujuk link kat atas.

Aku syorkan kepada sape2 yang berminat nak menyaksikan fenomena ni, jangan lupe bawak ape2 yang patut: film gambar yang tak pernah pakai(antara method yang terbaik) ,cermin mata hitam (sure korg semua ada tp ni aku takleh jamin keselamatan mata kalau guna yg non ori). Alternatif lain, korang boleh guna cermin lutsinar yang diasapkan, or tak nak kotor dengap kesan asap yang kotor korang boleh guna tinted glass. Yang paling menarik dan ajaib, kalu nak tengok telur ayam 'berdiri', korang boleh bawak sekali. Tetapi kali ni aku tak sure jadi ke tidak since kedudukan bulan dengan bumi Malaysia ni bukan di satah 90 darjah melainkan di Kepulauan Jawa dan Kalimantan, Indonesia.

Selamat menonton dan merasai kenikmatan fenomena alam yang menakjubkan. Jangan tetiba korang berangan dapat kuasa HEROES lepas gerhana ni lak. Itu hanya fiksyen semata-mata. lol.

p/s kalau ujan, takpe lah. takde rezeki. 22 Julai tahun ni ade lg.

imej laluan bulan untuk 26 Jan 2009(sumber http://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html)


imej laluan bulan untuk 22 Julai 2009(sumber http://eclipse.gsfc.nasa.gov/eclipse.html)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails